Blog

4+1 jele annak, hogy egy kókler marketingessel beszélgetsz!

A digitális marketing mint választott hivatás, kimondottan nagy népszerűségnek örvend az utóbbi években. Ennek a növekvő piaci igény volt a motorja, egyre több márka és vállalkozás látta meg a lehetőséget az online kommunikációban, a COVID hatására pedig a korábban bizonytalanabbak is ráléptek a gázpedálra. De mi történik akkor, amikor az újdonsült érdeklődőknek az újdonsült szakemberek adnak tanácsot? Jellemzően az, hogy a marketinges kollégák egyszerűen a szakmában töltött rövid idő okán csak egy-egy részterületen mozognak otthonosan, és azon keresztül próbálják megoldani az összes felmerülő problémát. Cikkünkben összeszedtük a szerintünk leginkább tipikus jeleit annak, hogy érdemes lehet egy másik szakemberrel is beszélgetned.

1. Ha visszakérdezés nélkül kapsz árajánlatot

Mindenképpen gyanakodj, ha csak pusztán a magadtól elküldött paraméterek alapján kapsz árajánlatot! Ahogy az élet más területén is, úgy feltehetően marketing fronton is azért fordultál szakemberhez, mert nincs meg a kellő tudásod egy probléma megoldásához. Ha ez így van, akkor vajon megfelelően tudtad-e azonosítani a marketinges feladatokat? A tapasztalataink szerint ez nem igazán jellemző (amivel semmi probléma sincsen), viszont azzal igenis van, ha a “szakértőben” fel sem merül, hogy alaposabban is körbejárja a kérdést. 

Ha jót akarsz magadnak, akkor várj legalább egy telefonos egyeztetést, vagy egy online chemistry meetinget! A marketingesedre nem csak a hirdetési budgetet bízod rá, hanem sok esetben a vállalkozásod sorsát is!

2. Ha egy olyan korábbi ügyfél eredményei alapján támasztja alá a hitelességét, amely a te vállalkozásdtól eltérő iparágban működik

Sokszor kerül elénk olyan tartalom, ahol a marketinges szakember arról mesél, hogy X ezer ft-ból, 10X eredményt termelt. Ez nagyjából olyan, mint amikor valaki sportfogadási tippeket árul, és időnként feltölt egy képet egy nyertes szelvényről. Nyilván arról, amikor eltalálta a befutókat. Egyáltalán nem biztos, hogy ha valaki hihetetlen eredményeket produkált mondjuk a tubusos fogkrémek értékesítésben, akkor majd például a te kis darabszámú, kézzel készült, prémium ruházati kiegészítőidet is hasonló sikerrel fogja támogatni.

Ha jót akarsz magadnak, akkor igenis várj el releváns piaci tapasztalatot korábbról, ami valóban alátámasztja a szaktudást, és azt, hogy nem ugyanazt a megoldást akarja neked is eladni valaki, mint az előző száz megrendelőnek. 

3. Ha minden problémádra ugyanazt az eszközt ajánlja

Kevés az olyan kommunikációs feladat, amit egyetlen eszköz segítségével maradéktalanul meg lehet oldani. A legtöbbször érdemes kombinálni a különböző csatornák lehetőségeit, illetve a push és pull hirdetéseket.

RÖVID FOGALOMMAGYARÁZAT – PUSH ÉS PULL ESZKÖZÖK

Push hirdetéseknek nevezzük azokat, amikor mi döntünk róla, hogy a célcsoportból kik, mikor, és hol találkozzanak a tartalmunkkal. Ebbe a kategóriába tartozik például egy Facebook hirdetés, ahol beállíthatjuk a célzást.

Ezzel szemben a pull hirdetések esetében a felhasználóban ébredő igény határozza meg, hogy mikor találkozik a hirdetésünkkel. Ebben a kategóriában a Google kereső hirdetések a legelterjedtebbek. Itt csak “kivetjük a hálónkat”, témákat célzunk, nem személyeket. 

Ha jót akarsz magadnak, akkor addig ne kezdj hirdetni, amíg nem kristálytisztán világos a számodra, hogy merre vezet a felhasználók útja, azaz legyen megtervezve, hogy hogyan jutnak el a találkozástól a vásárlásig, megrendelésig vagy egyéb konverzióig.

Gyakran a hirdetés és a tartalom közötti különbség sem világos a számukra, szerencsére mi erről is írtunk bővebben.

4. Ha taktikai szinten akar megoldani stratégiai feladatokat

Ez nagyjából olyan, mintha egy külföldi nyaralás során csak a sarki benzinkútig terveznéd meg az utazást. A tank tele lesz, szóval papíron siker, de valójában nem kerültél közelebb a célodhoz. Ugyanezt egy kicsit marketingesebb példán keresztül úgy fogalmaznánk meg, hogy: egy akciós időszak tudja támogatni az értékesítést, de nem fog változtatni a piaci pozícionálásodon. Valószínűleg a vállalkozásodhoz se havonta készíted az üzleti tervet, miért ne tűznél ki hosszú távú célokat a kommunikációban is?

Ha jót akarsz magadnak, akkor várd el a marketingesedtől, hogy ne csak a következő lépést tervezze meg a vállalkozásod számra. Aki nem képes hosszabb időszakokban gondolkozni, az alkalmatlan lesz arra is, hogy végigsegítsen a céljaidhoz vezető úton.

Ha az olvasottak után úgy érzed szükséged lehet egy komplexebb stratégiára, akkor kattints ide!

+1: Ha nem érted amit mond

Triviálisnak hathat a gondolat, hogy nem dolgozol olyan marketingessel, aki nem tudja érthetően elmagyarázni a számodra, hogy pontosan mit csinál, ennek ellenére rendszeresen találkozunk ilyen helyzetekkel. Ezt nem kell elfogadnod. Nem benned van a hiba, gondolj csak az autószerelődre! Az átlagember nem sokat tud a kocsijáról azon kívül, hogy ha megtankolja, akkor megy, de ez nem jelenti azt, hogy a szervizben kérdés nélkül mindent kifizetünk. A többség legalábbis elvárja, hogy egy érthető magyarázatot is kapjon a számla előtt, és egy jó autószerelő ad is ilyet.

Ha jót akarsz magadnak, akkor nem dolgozol olyan marketingessel, aki nem képes elég egyszerűen elmagyarázni azt, hogy hova is teszi a pénzedet ahhoz, hogy ezt te is megértsd.

Kövess minket hasonló tartalmakért, vagy keress minket bizalommal, ha segítségre van szükséged!

Nem volt elég?

Olvasd el a többi cikkünket is, és tanulj a Marketingblogból!