A közönség szegmentálás az a folyamat, amelynek során a teljes közönséget szegmensekre osztjuk – olyan csoportokra, amelyekben van valami közös. Például: nem, életkor, hely, érdeklődési kör, viselkedés stb., hogy jobban testreszabhassuk marketing ajánlatainkat, hirdetéseinket és termékeinket. Cikkünkben a szegmentáció során gyakran figyelembe vett szempontokat szedtük egy csokorba.
Kezdjük 4 érvvel, ami miatt vállalkozóként megéri időt szánni a közönség szegmentálására!
- Mert megteheted. Furcsa érvnek tűnhet, de még néhány évvel ezelőtt is kihívás volt annyi információt gyűjteni a potenciális vásárlókról, mint ma. Az a márka, amelyik ebből nem kovácsol előnyt könnyen hátrányba kerülhet a versenytársaival szemben.
- Segít személyre szabott tartalmakat eljuttatni közönséghez. Manapság az ügyfelek személyre szabott élményeket keresnek, és a megfelelő időben egy szuper releváns ajánlat gyakran ellenállhatatlan.
- Segít legyőzni a versenytársakat. Az éles verseny megnehezítette a termékek értékesítését az online térben. Ha azonban okosan szegmentálunk, akkor a versenytársainknál jobban testre tudjuk szabni a hirdetéseinket, ami kulcsfontosságú a leadek vevőkké alakításában.
- Segít a közönséggel való tartalmas kapcsolatépítésben. A szegmentálás és perszonalizálás segítségével a vállalatok átgondolt tartalommarketing-stratégiákat hozhatnak létre, amelyek minden potenciális ügyfelet megszólítanak.
Szegmentáció demográfia alapján
Demográfia alapú szegmentációra gyakorlatilag minden hirdetési felülettel rendelkező digitális csatornán van lehetőségünk. A leggyakrabban a következő szempontok mentén szokták szeletekre bontani a közönségüket a márkák:
- Kor: Ez egy kulcsfontosságú szegmentációs változó, mivel az emberek preferenciái folyamatosan alakulnak életük során. A különböző korcsoportokba tartozó emberek sajátos módon kommunikálnak a márkákkal, így a márkáknak is ügyelniük kell a megfelelő megszólításra.
- Nem: A nemi identitással kapcsolatos társadalmi konvenciók változóban vannak, ezt fontos figyelembe venni az üzenetek perszonalizálása során, nehogy megsértsük a potenciális vásárlókat. Az viszont tény, hogy sok esetben más lesz az a gondolat, ami vonzóvá teszi a termékünket a különböző nemek számára.
- Lokáció: Fontos, hogy a kínált termék vagy szolgáltatás releváns legyen az elért fogyasztó számára, ebben pedig döntő szerepe van a lokációnak. Itt azt is érdemes figyelembe vennünk, hogy a célzásnál beállított helyszínen milyen tevékenységet végeznek a potenciális vásárlók. Sokszor nem mindegy például, hogy ott is lakik, vagy csak éppen nyaral.
- Jövedelem: A becsült fizetés alapján különböző termékeket érdemes mutatni a közönség eltérő szeletei számára. A jövedelmükről egyébként jellemzően nem osztanak meg információt a felhasználók, de a végzettségük, munkahelyi titulusuk, és korábbi online viselkedésük alapján következtethetünk. A pontos célzáshoz ebben a témában gyakran igényel adatbázis építést.
- Családi állapot: A családi állapot ismerete sok termék vagy szolgáltatás esetében döntően befolyásolhatja a konverziós arány alakulását. Ez az információ sem mindig nyerhető ki pontosan, nem mindenki adja meg szívesen, de szintén következtethetünk rá a felhasználók korábbi viselkedése alapján.
Szegmentáció viselkedés alapján
Sokszor a felhasználók viselkedése is releváns szempont a szegmentáció során. Ennek kapcsán jellemzően a következőket szoktuk figyelembe venni:
- Élethelyzet: Egy termék vagy szolgáltatás akár több eltérő élethelyzetben is lehet releváns a fogyasztóknak. Ilyenkor érdemes ezek mentén is szegmentálni a célcsoportot. Egy ismerős szituációhoz könnyebben kapcsolódnak a potenciális vásárlók, és magát a hirdetést vagy tartalmat is könnyebben észreveszik.
- Előnyök: Amikor egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban több előnyös tulajdonság is felsorolható, akkor érdemes ezek mentén is felosztani a közönséget. Előfordulhat ugyanis, hogy ezek az előnyök eltérő értéket képviselnek a különböző szegmensek számára. Ha ezt nem tesszük meg, akkor a megtörténhet, hogy a potenciális vásárló elveszti az érdeklődését mire a számára releváns előnnyel találkozna a hirdetésünkben.
- Korábbi magatartás: A felhasználó korábbi viselkedése alapján is megkülönböztethető a társaitól. Ebben az esetben az online térben korábban végrehajtott akciók alapján következtethetünk a potenciális vásárló érdeklődési köreire.
- Elköteleződés mértéke: Talán a legfontosabb szempont, hogy az adott felhasználó mennyire határozta el magát a vásárlásra. Erre következtethetünk az alapján, hogy hány alkalommal találkozott korábban a hirdetéseinkkel, és hogyan reagált azokra. A másik vizsgálandó terület, hogy a kommunikáció keltette-e fel a figyelmét, vagy ő maga hajtott végre olyan keresést, mely során rátalált a márkára.
A felsoroltakon túl a hirdetési platformok még sok más szempont szerint is lehetővé teszik a célcsoport szegmentálását, illetve az sem mindegy, hogy az értékesítés támogatása vagy a márkázás a cél, de talán az itt felsoroltakra támaszkodunk a leggyakrabban. Ha úgy érzed, hogy a gyakorlatban is szívesen alkalmaznád az olvasottakat, de nem tudod hogyan kezdj bele, akkor keress minket bizalommal!