Ha egy felhasználó már a kosárba helyezte a termékedet vagy szolgáltatásodat, de mégsem megy végbe a vásárlási folyamat, akkor egy olyan potenciális ügyfelet veszítesz el, akit egyébként már elkötelezettnek tekinthetünk, hiszen megfogalmazódott benne vásárlás igénye. A kosárelhagyók átlagos aránya egyébként évről évre növekszik. Nem csak hazánkban, hanem világszerte. Jelenleg nagyjából a kosárba helyezett termékek 70%-ánál nem megy végbe a fizetési folyamat. A következőkben olyan hibákat sorolunk fel, amelyeket elkerülve csökkentheted ezeket a kosárelhagyásokat.
1. A váratlan döntési helyzetek gyakran vezetnek kosárelhagyáshoz
Mielőtt a fogyasztó megkezdi a fizetési folyamatot, már hozott egy döntést. Eldöntötte, hogy az eddig látottak alapján meg fogja vásárolni az adott terméket vagy szolgáltatást. Ha a fizetés során új információk kerülnek képbe, az könnyen kizökkentheti a felhasználót. Például, ha csak a folyamat sokadik lépése során derül ki a szállítási költség vagy idő. Kerüljük az ilyen váratlan döntési helyzeteket! Nem jó stratégia, ha titkolózni próbálunk.
2. A kötelező regisztrációból fakadó lemorzsolódás
Minden kattintásért meg kell küzdeni! Ezt jól tudja bárki, aki online hirdeti a vállalkozását. A kötelező regisztráció rendkívüli módon magas elköteleződést feltételez, és ahol csak lehetséges érdemes elhagyni. Pontosabban vagy tedd szabadon választhatóvá a regisztrációt, és csatolj hozzá valamilyen benefitet amitől vonzóbbá válik, vagy csak a vásárlást követően fordulj a felhasználók felé a kéréseddel!
3. Feleslegesen elkért adatok miatt akad meg a fizetési folyamat
Egy sikeres konverziót követően bőven lesz időd többet megtudni a vásárlóidról, de amíg ez meg nem történik, addig tartsd a lehető legalacsonyabban a belépési küszöböt! Minél több elemből áll a folyamat, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a felhasználónak elfogy a türelme. Ha például tudod, hogy nem tervezed telefonon felhívni a vásárlókat, akkor ne kérd el a telefonszámukat sem! Az eddig leírt három probléma egy jól megtervezett UX/UI segítségével kivédhető.
4. Bizalmatlanságot ébresztő fizetési felület
Rengeteg tömegeket érintő online átverésről hallani, ami miatt a felhasználók is egyre óvatosabbak. Az SSL tanúsítvány hiánya, tehát amikor a weboldal címe nem “https://”-el kezdődik rögtön gyanút ébreszthet. De legalább ennyire fontos, hogy a fizetési felületen valamilyen közismert és megbízható pénzügyi partner jelenjen meg, (pl. OTP, Barion, Paypal, stb.) illetve a honlap általános megjelenése is sokat nyom a latban. Tűnj profinak és komolynak!
5. A lassú szállítási idő is tipikus kosárelhagyási ok
Terméke válogatja, de az esetek többségében a vásárló nem akar a kiszállításra várni. Ha van konkurens webáruház hasonló kínálattal, de rövidebb szállítási idővel, akkor számíts rá, hogy nem nálad fog rendelni a többség.
6. Néha a technikai hibák egyenesen lehetetlenné teszik a vásárlást
Teszteld le alaposan a webáruházad minden felületét! Könnyen kiderülhet, hogy nem minden böngészőből nyílik meg tökéletesen. Például egy kötelező sor nem tölthető ki mert nem jelenik meg, vagy a kitöltési hibát nem írja ki a rendszer, egyszerűen csak nem engedi tovább a felhasználót. Technikai hibák már a social hirdetéseid során is megnehezíthetik az életed, korábban ezekről is írtunk.
7. Hiányosan leírt garancia
Ha bízol a kínált termékedben, akkor legyen egyértelmű, hogy bátran vállalsz rá garanciát. A vásárlóknak is sokat mond rólad, hogy ha a kötelező 14 napos visszaküldési határidő helyett mondjuk 30, 60, vagy akár 90 napot is biztosítasz.
8. Fizetési és szállítási módok hiánya is okozhat kosárelhagyást
Biztosíts lehetőséget arra, hogy a vásárlóid a nekik legkényelmesebb módon jussanak hozzá a megrendelt áruhoz! Ma már elvárható, hogy lehessen kártyával és utánvétellel is fizetni, illetve a kiszállításhoz ne csak címet adhassanak meg a vásárlók, hanem az egyre népszerűbb csomagpontokra is kérhessék a szállítást.
9. Kuponkód mező
Apróságnak tűnhet, de ha a vásárlási folyamatban látható egy kedvezményre jogosító kuponkód helye, de a felhasználónak nincsen a birtokában a szükséges számsor, akkor félbehagyja a vásárlást. Előfordulhat, hogy ilyenkor megpróbál utánanézni a promóció feltételeinek, közben elveszti az érdeklődését, és már sosem navigál vissza a kosarához.
10. Az ügyfélszolgálat hiányában is nőhet a lemorzsolódás
Rendkívül fontos, hogy ha a potenciális vásárlódnak kérdése van, akkor azt fel tudja tenni, és gyorsan kapjon is rá választ. Egy fizikai üzletben is gyakran fordulnak az eladóhoz a vásárlók, hát még az online térben, ahol sokkal kevésbé tudják előzetesen megvizsgálni a kiszemelt árut.
Reméljük, hogy hasznosnak találtad a leírtakat! Ha kérdésed van, vagy segítséget kérnél, akkor pedig keresd bátran a Webbranding csapatát!