A SEO fronton elkövetett hibák jelentős része egyszerűen abból fakad, hogy a weboldal kezelője vagy tulajdonosa nincsen tisztában azzal, hogy mit vár a felületétől a Google. Pontosabban az egyes részterületek esetében van elképzelése arról, hogy mit kellene tenni a sikerért, de ezek az ismeretek hiányosak, és nincsenek összefűzve egy folyamattá. Cikkünkben most arra teszünk kísérletet, hogy a tipikus hibák felsorolásán túl, a folyamatok működését is érthetőbbé tegyük.
Mit akar a weboldaladtól a Google kereső?
Az, hogy a keresőmotor mennyi bevételt termel a Google számára, igazából egyetlen mérőszámon múlik: a rendszeresen visszatérő felhasználók mennyiségén. Éppen ezért a Google a lehető legjobb szolgáltatást akarja nyújtani, és ha ebben a Te oldalad partner, akkor előrébb fogja azt sorolni.
Alapvetően három szempontot vesz figyelembe a kereső, amikor eldönti milyen helyezést kap weboldalad a találati listában:
- Technikai SEO: működjön rendesen az oldalad! Legyen átgondolt az weboldal szerkezete, legyen gyors az oldalbetöltés, hiánytalanul töltsd ki a meta adatokat és image tageket.
- Tartalmi SEO: a szövegeidben megjelenő címsorok épüljenek a kulcsszavakra, ezekből egyértelműen derüljenek ki az aloldalak témái, és tölts fel rendszeresen friss tartalmat!
- Felhasználói viselkedés a weboldaladon: minél hosszabb időt tölt nálad a user, és minél több további aloldalt nyit meg, annál relevánsabbnak fogja gondolni a Google a márkád online felületét.
Ez a három szempont szorosan egymásra épül, és még bőven lehetne róluk beszélni, de most a követhetőség kedvéért csak maradjunk annyiban, hogy nagyjából ezeken a területeken kell megfelelned. Nézzük a kapcsolódó tipikus hibákat!
1. Duplikált, jogdíjas, vagy rossz minőségű tartalom
Ne lepődj meg, ha rossz minőségű tartalommal csapnivaló helyezést érsz el a találati listában. Ha a Google által korábban már indexált webes felületről másolsz át szöveget, vagy ki nem fizetett jogdíjas vizuális elemeket használsz, arról tudni fog a rendszer. Ilyenkor a kereső következtetése (jogosan) az lesz, hogy a weboldaladon megjelenő tartalom jobb minőségben érhető el máshol, tehát oda érdemes irányítani a felhasználókat. Szánj időt a minőségi webes és social tartalom előállítására! Nem csak a felhasználók miatt, hanem egy jobb helyezés érdekében is!
2. Rossz helyről érkező forgalom, és rossz helyre mutató linkek
Nem mindegy, hogy “kivel lógsz” együtt. Az oldalad relevanciájának vizsgálata során a Google meg fogja vizsgálni, hogy milyen külső hivatkozások mutatnak oldaladra, és a te webes felületedről milyen más honlapokra mehetnek tovább a felhasználók. Ha ezek SEO szempontból alulmúlnak téged, akkor az rád is negatívan fog hatni. Ne kezdj ész nélküli linképítésbe, hidd el: a minőség fontosabb, mint a mennyiség. Segítsd a Google-t abban, hogy a legjobb felhasználói élményt tudja nyújtani, és előrébb fogsz kerülni!
3. Túl sok változtatás rövid időn belül
A SEO kicsit olyan, mint lejárni edzeni. Ha egy jól körülhatárolható témakörben kitartóan és rendszeresen gyártasz tartalmat, – közben betartva a szabályokat, – akkor az oldalad relevanciája úgy fog nőni, mint ahogy az edzéstől nőnek az izmaid. Az így megszerzett “izomtömeget” viszont pillanatok alatt elveszítheted, ha összezavarod a rendszert azzal, hogy túl sok változtatást hajtasz végre rövid időn belül. Tipikus eset, amikor új weboldalt csináltat magának egy márka, és a fejlesztésnél nem veszik figyelembe a korábbi szerkezetet. A hirtelen megszűnő URL-ek, sehová se mutató belső linkek, és nagy mértékben változó címsorok hatására könnyen hátrébb kerülhetsz a találati listában. Segítsd a Google-t abban, hogy pontosan értse miről szólnak az aloldalaid!
4. Mobile first szemlélet hiánya
Évek óta olvashatunk felméréseket és kutatásokat arról, hogy a netes forgalom többsége már mobilon történik. A százalékos arányok ugyan korosztályonként és lokáció függvényében is változóak, de egy dolog biztos: tendenciózusan nő a mobilos böngészés. Ennek ellenére a legtöbb weboldal tervezése közben a desktopos nézet szerepe a kiemelt. Told lejjebb a belépési küszöböt azzal, hogy olyan webes felületet terveztetsz a vállalkozásodnak, ami a felhasználóid netezési szokásaihoz van igazítva! Ne feledd: a Google is a lehető legjobb felhasználói élményt akarja nyújtani, ha ebben partner vagy, azzal a találati listában is előrébb kerülhetsz.
Megjegyzés: ezzel kapcsolatban sokszor azt a választ kapjuk, hogy hiába nagyobb a mobilos forgalom, a visszafordulási arány magasabb, mint desktopon. Ezek alapján pedig az asztali nézet szerep mégis csak fontosabb. Az állítás logikusnak tűnhet, de amíg a többség desktopra tervezett weboldalakat készített, addig nehéz lesz a mérésekkel alátámasztani, hogy mennyire működnek jól vagy rosszul a mobilra optimalizált felületek.
5. Megszakadó kontinuitás
Ha egyszer sikerült felkelteni a figyelmet, akkor ne hagyd elkalandozni a felhasználót! Még mindig sokszor látjuk, hogy a hirdetések mögé beállított landing oldal csak részben válaszol a hirdetés által felkeltett igényre. Például a lekattintott reklám mögött konkrét szolgáltatás vagy termék aloldala helyett a sokkal általánosabb főoldal nyílik meg. Vagy több dolgot próbál értékesíteni a kereskedő ugyanazon a felületen, és az érkezés után felhasználónak még le kell görgetnie, hogy elérjen a számára releváns részhez. Ez jelentősen növelheti a visszafordulási arányt a weboldaladon, ami miatt a Google könnyen gondolhatja, hogy rossz minőségű az oldalad tartalma. Ez a keresőben elért organikus helyezést és a hirdetési licit költségét egyszerre képes negatívan befolyásolni. Ügyelj rá, hogy mindig azt mutasd a felhasználóknak, amire kattintanak!
Ha érdekel még pár hasznos tipp, akkor itt találsz 10 gyakori hiba webáruházakban, amelyek kosárelhagyáshoz vezetnek.
Reméljük, hogy hasznosnak találtad a leírtakat! Ha kérdésed van, vagy segítséget kérnél SEO fronton, akkor pedig keresd bátran a WEBBRANDING csapatát!