Mi számít jó konverziós aránynak? Erre a kérdésre nincsen konkrét számszerűsíthető válasz, hiszen minden márkának eltérnek az adottságai. Termékpálya, ágazat, konkurensek aktuális aktivitása és még miegymás befolyásolja azt, hogy mit tekinthetünk jó eredménynek. Egy éppen piacra lépő márkánál például teljesen más célszámokat (KPI) érdemes meghatározni, mint egy bejáratott love brand esetében. Egy dolog azonban egészen biztos: mindig lehet jobban csinálni! Cikkünkben olyan taktikai megközelítéseket veszünk sorra, amelyeket pusztán a gondolkodásodba beiktatva is képes leszel hatékonyan növelni a konverziók arányát, és elkerülni a zsákutcákat.
Optimalizáció: nincs olyan, hogy készen vagyunk
Az optimalizáció célja mindig az, hogy feltérképezzük a környezetünk aktuális állapotát, és a pillanatnyi helyzethez igazítsuk a rendelkezésre álló erőforrások felhasználását. Amennyiben a környezetünk változik, – mert például egy konkurens piaci szereplő módosít a kommunikációján, – vagy épp a felhasználói szokások alakulnak át, akkor az optimalizációs folyamatot is újra kell indítanunk. Ez nem jelenti azt, hogy hónapról hónapra konstans módon ugyanannyi energiát kell fektetnünk az optimalizációba, de azt igen, hogy érdemes rendszeresen megvizsgálni, hogy mit lehetne jobban csinálni a folyamat során. De milyen pontokon érdemes elkezdenünk a vizsgálódást? A következő kérdéseket érdemes feltenned magadnak:
Alacsony a célközönséged konverziója? Biztos, hogy megszólítod az embereket?
A vásárlás akkor megy végbe, ha a termékednek, szolgáltatásodnak van valamilyen releváns ígérete a fogyasztó számára. Ennek mentén tedd fel magadnak a kérdést: milyen problémára kínálsz megoldást a célcsoportod tagjai számára? Ha erre nem tudod azonnal a választ, akkor nem ismered eléggé a közönségedet sem. Ilyenkor érdemes kutatni egy kicsit, és megalkotni a márkád számára releváns vásárló személyiségeket, más néven a “buyer persona”-id. Ebben sokat szokott segíteni, ha megnézed, hogy a konkurenseid milyen ígéretekkel dolgoznak, illetve egy kis keresgéléssel sokszor találhatsz hasznos piackutatásokat is. Utóbbi esetében mindig ellenőrizd a forrást, és csak akkor alapozz a leírtakra, ha hitelesnek értékeled azt. A KSH oldalán elérhető temérdek statisztika például jó kiindulási alap lehet.
Biztos, hogy a célcsoportod minden tagja számára ugyanaz az üzenet lesz vonzó? Nem növelhető szegmentációval a sikeres konverziók aránya?
A legtöbb márka esetében, (még akkor is, ha csak egy termékkel vagy szolgáltatással foglalkozik,) fennáll a lehetőség, hogy a célcsoport közel sem homogén. Ennek számtalan oka lehet: példaként most gondoljunk a potenciális vásárlók korára. Ha árat kommunikálsz, akkor az idősebb, jobb anyagi státuszú fogyasztók arra várhatóan sokkal kevésbé lesznek érzékenyek, mint a fiatalok. Ilyen esetben kell célcsoport szegmensekről beszélni, és megkeresni, hogy a közönséged melyik szeletének milyen érvekkel kell találkoznia ahhoz, hogy végbemenjen a konverzió. Ha formailag is biztosra akarsz menni a megosztott tartalommal kapcsolatban, akkor olvass el 5+1 tippet amikkel még jobb posztokat írhatsz.
Egyértelmű a fogyasztónak, hogy mit vársz tőle? Félreérthetetlenül kijelölted a konverziós célokat?
A választás lehetősége jól hangzik, de a valóságban ha minél több lehetőség közül választhatunk, annál nehezebben hozunk döntéseket. Ez egyszerűen az evolúció eredménye: az agyunkat működtetni rengeteg energiába kerül, és tudat alatt igyekszünk is minden olyan helyzetet elkerülni, ahol használnuk kell. A döntési szituációk is ilyenek. Minél egyértelműbb a fogyasztó számára a feladata, annál könnyebben hajtja azt végre. Érdemes tehát egy kiemelt konverziós célt meghatározni, és arra koncentrálni. Ez lehet hírlevél feliratkozás, vásárlás, telefonhívás, ajánlatkérés, vagy bármi más. A lényeg, hogy te dönts és ne a felhasználó!
Biztos, hogy teszteléssel már nem javítható tovább a konverziók száma?
A teszteléssel kapcsolatban az a tapasztalatunk, hogy a legtöbb esetben ugyanazokra az elemekre korlátozódik: kulcsszavak, célzás, a hirdetések kreatívjai, illetve a hirdetésre használt platform. Ezek egyértelműen fontos elemek, de közel sem fedik le a konverzió teljes folyamatát. Azzal legalább ugyanannyira érdemes kísérletezni, hogy mi történik a felhasználóval, miután megérkezett a weboldaladra. Jó helyre érkezteted őket egyáltalán? A főoldal például nem biztos, hogy a legjobb választás. Érdemes a felület összes elemével kísérletezni. A szövegek hangvételétől a UX/UI dizájnig mindent érdemes vizsgálni. Előfordult már, hogy pusztán a CTA gombok megváltoztatásával növelhető volt az eredményesség.
Ha úgy érzed, hogy az eddig olvasott kérdésekre nehezen fogod megtalálni önállóan a választ, akkor kérd a segítségünket! Egy átfogó marketing stratégia többek között a leírt taktikai kérdésekre is választ ad.