StratégiaBlog

Hírlevelek: feledéstől az újra felemelkedésig

Az első marketing tartalmú hírlevelet a legjobb tudomásunk szerint 1978-ban küldték ki, tehát a formátum praktikusan egyidős az internettel. A népszerűsége innentől folyamatosan nőtt, egészen a social media platformok széles körű elterjedéséig, amelyek funkciójukban részben kiváltották a hírleveleket is. Az utóbbi években azonban megfordultak a folyamatok, és egy ismételt felemelkedést láthatunk a e-mail marketing népszerűségében. Cikkünkben ennek okaival fogalalkozunk, és azzal, hogy mire érdemes igazán használni ezt az eszközt.

Miért vesztettek a népszerűségükből a hírlevelek?

A 2010-es években több iparág esetében is “temetni” kezdtük a hírlevél küldést. Eddigre felnőtt egy olyan nemzedék aki ugyan már otthonosan mozgott az online térben, de ehhez elsősorban a social media csatornákra támaszkodott, és az e-mailekre mindössze a hivatalos ügyintézés eszközeként tekintett. Ezen azonban a COVID okozta lezárások gyökeresen változtattak, a levelezés hirtelen újra esszenciális eszköze lett a napi ügyintézésnek, hirtelen új tömegek váltak elérhetővé a csatornán. A hírlevél marketingre történő keresések száma a vírus óta globális szinten folyamatosan növekszik.

Hírlevelek: feledéstől az újra felemelkedésig WEBBRANDING

(forrás: Google Trends)

 

A hírlevél előnyei: olcsó, automatizálható, és bármilyen cégnél könnyű bevezetni

A hírlevek ereje az egyszerűségében rejlik. Jól bekapcsolhatók egy komplett digitális ökoszisztémába, de akár teljesen önállóan, bármilyen egyéb marketing csatorna bevonása nélkül is teljes értékűen használhatóak.

  • Olcsó a legtöbb digitális hirdetéshez viszonyítva, mert a célközönség méretétől szinte független a kiküldés költsége. A social platformokon ezzel szemben minden hirdetett elérésért külön kell fizetnünk, így a közönség méretével együtt nő a hirdetési budget is.
  • Könnyű automatizálni, jól tervezhető, és átgondolt stratégia mentén szinte emberi erőforrás ráfordítása nélkül is üzemeltethető.
  • Könnyű bevezetni a bármilyen cégnél, nem kell folyamatosan kreatív tartalmat gyártani hozzá, mint ahogy mondjuk egy social media felület esetében.

Hírlevelek: feledéstől az újra felemelkedésig WEBBRANDING

Automatizált rendszerek vs. rendszeres hírlevél kommunikáció

Az automatizált rendszerek esetében a felhasználói viselkedésben előre meghatározott akciókra mindenféle emberi beavatkozás nélkül reagál a rendszer. Ez nem csak a hírlevélre történő regisztráció pillanata lehet, hanem az azt követő viselkedés a vállalkozás webes felületén, vagy éppen annak hiánya.

A regisztrációt követő automatikus levélküldés bevett szokás, de sokan nem tudják, hogy ez nem csak egy lépés lehet. Rendszeresen állítjuk be azt, hogy a regisztráció után akár további 3-5 db levelet is kapjon a user a következő hónapokban. Ezek célja, hogy végig tesztelje a vásárlás ösztönzésre szánt üzeneteket, mindig egy kicsit máshogy próbálva hatni a felhasználóra. Aki pedig sokáig nem tér vissza, az gyakran kap olyan kupont vagy más kedvezményt, ami egyébként nem jelenik meg máshol, olyanoknak, akik egyébként is vásárolnának.

A rendszeresen küldött hírlevelek az aktuális vásárlásösztönző kampányok kommunikálásában illetve a szórakoztató vagy szakmai tartalom közönséghez való eljuttatásában a legerősebbek. A weboldalra készülő SEO blog cikkek például remek tartalmat biztosítanak a hírlevelekhez, így még egy felületen újrahasznosítva azokat.

Hírlevelek: feledéstől az újra felemelkedésig WEBBRANDING

B2B vagy B2C eszköz inkább a hírlevél?

A tapasztalataink alapján mindkét esetben releváns eszköz, de B2C területen könnyebb alternatív csatornát találni a kiváltására. A B2B szektor esetében eleve kevesebb eszköz jöhet szóba, illetve az is jellemző, hogy ezek drágábbak B2C megfelelőiknél. Például a Facebook-hoz képest jelentősen drágább a LinkedIn-en hirdetni, ahogy a szűk közönséget megszólító szaksajtó médiumaiban is drágább az egy főre jutó elérés költsége, mint egy széles társadalmi körnek szóló felület esetében.

A nyilvánosan elérhető céges levelezési címeket ráadásul kigyűjtve, tetszőleges szempontok mentén szűrve meg is vásárolhatják azok akik hírlevelet szeretnének küldeni. Ez rendkívül hatékony eszközzé teszi a B2B kommunikáció támogatásában.

Ha az olvasottak után szívesen elgondolkodtál a hírlevelek bevetésén, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!

Nem volt elég?

Olvasd el a többi cikkünket is, és tanulj a Marketingblogból!