StratégiaBlog

Mi az ATL, BTL és TTL a marketingkommunikációban?

Szeretjük a mozaikszavakat, de csak akkor szeretjük használni is őket, hogyha ügyfél oldalon is teljesen értik, hogy mit is jelentenek ezek. Egy korábbi cikkünkben is kihangsúlyoztuk már, hogy akkor gördülékeny egy ügyfél-ügynökség közötti kapcsolat, ha a felek közös nyelvet beszélnek. Pont emiatt született ez a cikk is, amiben szeretnénk elmagyarázni néhány nagyon fontos marketingkommunikációs fogalmat.

A marketing eszközök három fő csoportja

Húzzunk egy képzeletbeli vonalat vízszintesen. Megvan? Ha igen, akkor ami ezen vonal felett van, azt hívjuk ATL-nek (Above The Line), ami ez alatt a vonal alatt, azt pedig BTL-nek (Below The Line). Na most ezt bonyolítsuk meg egy kicsit, és képzeletben húzzunk még egy vonalat függőlegesen, ami átíveli a vízszintes vonalunkat, ez lesz a TTL (Through The Line).

Ha jól sejtjük, akkor most egy célkereszt van képzeletben előtted. Szuper. Ez lesz a kommunikációd célkeresztje. Most szépen megtöltjük a vonal alatti és feletti területeket a kommunikáció különböző lehetséges eszközeivel és csőre töltjük azt a puskát.

Ha nincs célkereszt a képzeletedben, akkor olvasd újra a fenti sorokat, amíg elmondjuk azt, hogy nem is olyan régen, csak az ATL és BTL eszközök voltak használatban, a TTL viszonylag új fogalom. Az ATL és BTL megközelítések nem zárják ki egymást, és a vállalatok gyakran kombinálják a kettőt a marketingkampányaikban. Az ATL hirdetések célja az ismertség és az érdeklődés felkeltése, míg a BTL tevékenységek hozzák közelebb a fogyasztókat a márkához vagy termékhez, és ezek ösztönzik az embereket konkrét cselekvésre is.

ATL marketing eszközök

Akkor nézzük mi van a vonal felett: Az ATL eszközök a fogyasztók széles körének elérése érdekében alkalmazott, hagyományos médiumokra és csatornákra támaszkodó eszközök gyűjtőneve. Az ATL tevékenységek közé tartoznak a televíziós, rádiós és nyomtatott hirdetések, a magazinokban, újságokban és kültéri reklámokban való megjelenések, valamint az online hirdetések, például a bannerhirdetések is, és ilyenek, pl. a Google keresőben, a kulcsszavakra történő ppc-hirdetések is. Ezek mind-mind az ATL marketing eszközei közé tartoznak. Az ATL hirdetések általában nagyobb költségekkel járnak, és nagyobb méretű közönséghez is jutnak el. Céljuk az üzenet széles körű terjesztése és a márka ismertségének növelése, így brandépítésnél és termékbevezetésnél van ezeknek az eszközöknek jelentős szerepe. Az ATL kampányoknál nem a konverzió számít, itt az a fontos, hogy minél több potenciális vásárló találkozzon a márkával, termékkel vagy szolgáltatással, ezek egyértelműen reach-t generáló kommunikációs eszközök.

BTL marketing eszközök

A vonal alatt vannak a BTL marketing eszközök, amik olyan közvetlen marketingtevékenységeket jelölnek, amelyek célja az egyéni kapcsolatfelvétel és a célzottabb üzenetek átadása. A BTL tevékenységek közé tartozik a teljes PR, mint pl. az események, vásárok és kiállítások, promóciók, szponzorációk, de ide tartozik még az e-mail marketing, közösségi média kampányok és az influencer marketing is. A BTL tevékenységek általában fókuszáltak és interaktívabbak, lehetővé teszik a fogyasztókkal való közvetlenebb kommunikációt és a személyre szabottabb üzenetek átadásának is itt van lehetősége és jelentősége.

Gyors fogalommagyarázat: A PR szó az angol „Public Relations” szóból eredő rövidítés. A PR azokat a tevékenységeket jelöli, ahol egy cég vagy szervezet meghatározza, hogyan és milyen módon kommunikáljon tudatosan környezetével. Az egyik legismertebb lényege a hírnév gondozása. A PR az, amit a nagyközönség felé mutatsz a vállalkozásodból. A PR része minden módszer, ahol a cég kapcsolatba lép a környezetével.

 

A BTL marketing kommunikációt tudjuk a legjobb eséllyel a fogyasztók igényeihez igazítani, emiatt nagyobb valószínűséggel eredményeznek konverziót ezek a típusú marketingkommunikációs eszközök. Emellett könnyen nyomonkövethetőek, számtalan adat állhat rendelkezésünkre a különböző platformok kimutatásaiból (pl. hírlevelek megnyitási aránya, eseményen való részvétel, közösségi médiában elérés, interakciók száma, weboldal látogatóinak száma stb.) A részletes adatok és nyomonkövethetőség miatt egyszerűbb a befektetésünk megtérülését (ROI) is kinyerni ezekből az eszközökből. A BTL-ben a konverzió számít, és a ROI a kulcsmutató, hogy mennyi ráfordításból mennyi konzervióra tettünk szert.

Gyors fogalommagyarázat: A ROI, az angol „Return On Investmentkifejezés rövidítése. Jelentése: befektetésarányos megtérülés. Ez a legfontosabb teljesítménymutató, ami megmutatja, hogy egy adott befektetés mennyire volt hatékony. A befektetett költséghez viszonyítja, hogy mekkora a megtérülés mértéke.

A TTL marketing

A TTL megközelítés a hagyományos ATL és BTL megközelítések közötti egyensúlyra törekszik, és mindkettőt kombinálja a hatékony és összehangolt kommunikáció érdekében. Ez azt jelenti, hogy egyszerre használja az ilyen típusú kommunikációs kampány a tömeges elérést célzó ATL eszközöket, például a televíziós és rádiós hirdetéseket, valamint a célzottabb, egyéni kommunikációt célzó BTL eszközöket, például promóciókat, közösségi médiát vagy közvetlen kapcsolatfelvételt a fogyasztókkal. A TTL megközelítés célja az, hogy hatékonyan építsen erős, átfogó és konzisztens márkaüzenetet, miközben kihasználja az ATL és BTL előnyeit. Az egyes eszközök kombinálása lehetővé teszi a széles körű elérést és a célcsoportokra való célzást, valamint a személyre szabottabb és közelebbi kapcsolatot a fogyasztókkal. Fontos megjegyezni, hogy a TTL megközelítés nem minden marketingkampány számára alkalmazandó. A megfelelő megközelítés és eszközök kiválasztása a vállalat céljaitól, a célcsoporttól és a kampány kontextusától is függ. Egy jó ügynökség stratégia és akcióterv szinten is átgondolja, hogy éppen melyik eszközökből építi fel azt a kommunikációs kampányt, amivel el lehet érni az aktuálisan vágyott kommunikációs célt. Nem mindegy, hogy az értékesítést támogatjuk vagy márkát építünk, ezt egy korábbi cikkünkben már kifejtettük, ha még nem tetted, olvasd el azt is!

Tetszett a cikk és szeretnél egy átgondolt, jól felépített kampányt a markádnak? Akkor vedd fel velünk a kapcsolatot vagy kövess minket!