Ideális esetben a legtöbb vállalkozás életében eljön az a pillanat – akár már az elejétől vagy a későbbiekben -, hogy kommunikációját szakember(ek)re bízza. Ezt többféle módon teheti meg: belsős kommunikációs szakembereket alkalmaz, és ezzel egy kommunikációs divíziót épít cégen belül, vagy külsős partner(eke)t von be: reklámügynökséget vagy szabadúszót. Legújabb blog bejegyzésünkben azt járjuk körbe, hogy milyen esetben melyik éri meg jobban.
Belsős marketinges csapat
Ha cégen belül szeretnénk tartani a kommunikáció oroszlánrészét, akkor először is egy jó marketing-kommunikációs szakemberre lesz szükség, akinek elég nagy spektrumú, és az aktuális trendeket ismerő, biztos tudás birtokában kell lennie. Ezeken felül lehetőleg releváns tapasztalattal kell bírnia abban az iparágban, amiben tevékenykedik a vállalkozás. Egy ilyen ember kulcsfigura a cég életében. Ő a híd az értékesítés és a marketing között. Ám a belső divíziónak csupán a feje, alá kell rendeződnie egy komplett csapatnak, aki a kommunikáció különböző csatornáiért felel. Ha egy teljes, szakmailag felkészült csapatot szeretnénk működtetni, bizony szükség van a teljesség igénye nélkül: pl. grafikusra, pr-marketing szakemberre, szövegíróra, projekt-menedzserre és hirdetési specialistára is. Ez minimum öt ember, a vezetővel együtt már hat.
Divatos óhaj mostanában – főként a kisvállalkozásoknál -, hogy egy marketing menedzser értsen mindezekhez: azaz tudjon picit grafikázni, – ergo legalább a canva-hoz értsen- , menedzseljen profin Google- és Meta-kampányokat, közösségi oldalakat üzemeltessen, szöveget írjon, és minden kommunikációs eszközünket profin tervezze. A rossz hír, hogy ilyen ember egyszemélyben nincs. Ennyi szakterületet profin, egy ember sem tud kivitelezni. Aki mást ígér, az egy igazán ritka polihisztor lehet, de inkább hazudik.
PRO:
Ha van tőke házon belül kiépíteni egy szakmailag felkészült kommunikációs divíziót, akkor az ott lévő szakemberekkel színesedik a cég. Ezen felül, mivel mindenki házon belül van, gyorsabb és könnyebb tartani a kapcsolatot, egyeztetni bizonyos területekről, eszközökről, célokról, vagy éppen azonnali hatállyal feladatokat elvégezni. Vannak helyzetek – leginkább olyan vállalkozásoknál, ahol sokszor kell kríziskommunikációt alkalmazni -, amikor ez a belsős divízió forma elengedhetetlen, de azért ez kevés cég életében van így.
KONTRA:
Egy belsős kommunikációs osztály kialakításához jellemzően öt emberre van szükség. Először is meg kell találni azt az öt munkavállalót, aki ezeken a területeken aktuális, felkészült tudással rendelkezik, és a munkájára is igényes. Sokszor már a toborzás is hatalmas feladat ilyen esetben. Ezen felül ennek az öt embernek fizetést, munkaeszközöket és helyet is kell biztosítani a cég életében, míg a vezető kulcsembernek képesnek kell lennie arra, hogy az érintettek munkáját szakmailag profi módon felügyelje. Ez kifejezetten drága, ezért van az, hogy legtöbb esetben multinacionális cégeknél figyelhetjük csak meg ezt a trendet. Viszont sok multi is kiszervezi a kommunikációja egyes részeit reklámügynökségeknek. Ezt egész egyszerűen azért teszik, mert így költséghatékonyan, profibb kommunikációra lehet szert tenni.
Specializált ügynökség vagy szabadúszó marketinges szakember
Gyors fogalommagyarázat: a specializált ügynökség egy olyan partner, aki bizonyos részfeladatokra, pl.: hirdetéskezelésre, grafikai munkákra, sales feladatokra, stb. kérhető fel. Komplex kommunikációs kihívások helyett a szakterületükhöz tartozó konkrét problémák megoldására szakosodtak.
Ha nem szeretnénk házon belül kiépíteni egy marketingkommunikációs divíziót, mert költségesnek találjuk a felépítését és üzemeltetését, akkor amit tehetünk, hogy külsős partnert/partnereket keresünk, és rájuk bízzuk a vállalat kommunikációjának meghatározó részét. Ebben az esetben is jó, sőt általában elengedhetetlen, ha van egy kulcsember, aki ért a marketingkommunikációhoz a vállalkozáson belül, hiszen ő lesz az összekötő a cég és a reklámügynökség között. Átlátja a kommunikációs feladatokat, tervezi azokat és briefeli a külsős partnert, hogy mire van szükség a cég aktuális kommunikációs céljainak eléréséhez. Ezeken felül pedig tudja ellenőrizni, jóváhagyni az elkészült munkákat.
Amennyiben szabadúszót vonunk be kommunikációs segítőnek, akár grafikust vagy szövegírót, esetleg közösségi média menedzsert, akkor a kommunikáció bizonyos területeit tudjuk kiszervezni annak az adott szakembernek.
PRO:
A szabadúszó sem ért mindenhez, – ha ezt állítja magáról, akkor minden bizonnyal át akar verni -, de szerencsés esetben van rá sansz, hogy egy személyben el tud látni több feladatot is: pl. közösségi média csatornák menedzselését, és akár hirdetési kampányok kivitelezését is. Azaz a saját divízióból két-három embernek a munkáját optimális esetben ki tudja váltani, emiatt költséghatékonyabb tud lenni, már csak azért is, mert járulékköltség nem keletkezik utána, hiszen nincsen bejelentve a cégbe, sőt saját munkaeszközt és helyet sem kell biztosítani számára. A felsorolt előnyök a specializált ügynökségekre is igazak, ha elég pontosan meg tudod határozni, hogy mire van szükséged, akkor jól fog menni a közös munka.
KONTRA:
Ha a fenti szabadúszó megvan, akkor is szükség lesz minden bizonnyal még pl. egy grafikusra és egy szövegíróra is. Persze akad szép számmal szabadúszó grafikus és szövegíró is, tehát több szabadúszóval is dolgozhatunk együtt, ha nekünk az a kényelmes. Viszont jó szabadúszót – pláne többet is egyszerre – találni nagyon időigényes feladat. Emellett itt jön be az a tényező is, hogy a vállalaton belül a kulcsemberre marad az is, hogy ennek a két embernek a munkáját összehangolja. Több emberrel kell tartani a kapcsolatot, akár ugyanazt a feladatot is több személlyel kell átbeszélni, több briefet kell írni, több ember munkáját kell ellenőrizni, és többekkel kell szerződni is. Azaz elaprózódik a kommunikáció egésze, sokszorozódik akár ugyanaz a feladat, és emiatt sokkal időigényesebb és nehezebb működtetni egy jó kommunikációs gépezetet. Ez a fajta időigényes működés a specializált ügynökségekre is igaz. Ha sokféle feladat vár megoldásra, akkor számítanod kell rá, hogy a kapcsolattartás nem lesz gyerekjáték, illetve belsős feladat lesz a munka összehangolása is.
Reklámügynökségek és marketingügynökségek
Sok reklámügynökség full service felállásban működik, azaz a megbízó vállalat helyett működtet egy teljes kommunikációs divíziót, ahol különböző szakterületeken több szakember látja el az ügynökségi portfólióba tartozó ügyfelek kommunikációs feladatait. Vannak kisebb és nagyobb ügynökségek, és olyanok is megtalálhatóak a piacon, akik csak egyes részeit látják el a kommunikációnak, azaz nem full service felállásban léteznek. A full service ügynökségek munkavállalói között kreatív szakemberek, grafikusok, szövegírok, pr- és marketingkommunikációs szakemberek, valamint ppc-menedzserek ülnek, ezzel fedve le a kommunikációs feladatok teljes spektrumát. Egy szóval: egy ügynökség segítségével olyan komplex kommunikációs feladatok is megoldhatóak, mint a stratégiai tervezés, illetve annak kivitelezése.
PRO:
Reklámügynökséggel dolgozni sok szempontból kedvezőbb. Anyagilag sokkal költséghatékonyabb, mintha saját kommunikációs osztályt tartana fenn a cég alkalmazottakkal, a fentiekben már részletezett okok miatt, mint fizetések, munkaerő-toborzás, hely- és munkaeszköz biztosítás stb. Technikailag pedig egy teljes szakembergárdát kap az ügyfél, olyanokkal, akik a saját területükön kiemelkedő teljesítményt nyújtanak. A szabadúszók bevonásával ellentétben, itt nem kell több emberrel egyeztetnie a cég kommunikációs vezetőjének, mivel a kommunikáció ügyfél és ügynökség között egycsatornás, azaz a megbízó és az ügynökség oldalán is általában egy-egy ember egyeztet. Azaz az account menedzser az a személy, aki felel az ügyfél felé az ügynökség teljes munkájáért, és az ügynökség oldalán pedig ő osztja fel a feladatokat az adott szakemberek között, és tartja egy kézben a teljes ügyfélkommunikációt, ezzel segítve mind a két oldal hatékonyabb és gyorsabb munkáját. Jó reklámügynökséggel dolgozni olyan, mint megvenni egy recept alapján az összes hozzávalót egy jó vacsorához, de a főzés-sütés részét egy szakács megoldaná helyettünk, és nekünk csak annyi lenne a feladatunk, hogy élvezettel elfogyasszuk a közös munka gyümölcsét.
KONTRA:
Jó ügynökséget találni ugyancsak nagy feladat, itt nagyon fontos a kémia ügyfél és ügynökség között. Talán kevésbé költséghatékony, mintha egyetlen szabadúszóval dolgoznánk együtt, de ha már több szabadúszóra lenne szükségünk, akkor valószínű jobban jövünk ki. Itt is igaz, hogy mivel nem házon belül van a csapat, ezért nem lehet azonnal „odaülni” és megbeszélni egy adott feladatot, de a 24 órán belüli reagálás alap elvárás kell, hogy legyen egy jó ügynökség-ügyfél kapcsolatban.
Hogy mi még egy jó ügynökség-ügyfélkapcsolat titka szerintünk? Az a következő bejegyzésünkből kiderül, kövess be minket addig is, vagy keress minket bizalommal, ha ügynökségre bíznád a kommunikációd!